Wiadomości z rynku

sobota
28 grudnia 2024

Scania 124 L już tylko na krajowe trasy

Ciągniki siodłowe Scania 124 L z kabinami R (1995-2004)
13.02.2009 00:00:00
Ciągnik siodłowy Scania 124 L to najpopularniejszy przedstawiciel czwartej generacji ciężkich pojazdów szwedzkiego producenta. Niewiele pali i relatywnie rzadko się psuje, coraz więcej egzemplarzy najlepsze lata ma już jednak za sobą. Wśród mankamentów trapiących 124 wymienia się dość szybko zużywające się łożyska piast i urwane zęby tylnego dyferencjału (tylko wersje z retarderem). Części są łatwo dostępne, jednak pojazdów w dobrym stanie jest coraz mniej, przed zakupem wymagane są więc dokładne oględziny pojazdu, w tym ramy, której zdarzało się mocno korodować.
W Scanii czwartej serii najczęściej montowano silnik R6 o pojemności 11,7 litra i miała wtedy właśnie oznaczenie 124. Jednostka ta wyposażona jest w pompowtryskiwacze Boscha, które czasem odmawiają posłuszeństwa na skutek jeżdżenia na kiepskim oleju napędowym, ich ceny nie są już jednak tak zaporowe, jak kiedyś (od 1,7 tys. zł przy zdaniu zużytego, poza ASO). Silnik w zależności od roku produkcji spełnia normy Euro 1, 2 lub 3. Od tego roku powoduje to zwiększenie myta za przejazd niemieckimi autostradami i co za tym idzie - popularna "skakanka" częściej trafiać będzie na krajowe trasy.
Silnik w podstawowej wersji o mocy 360 KM ma mechaniczny wtrysk i jest trochę za słaby do dalekobieżnego transportu. Pozostałe odmiany mają wtryski sterowane elektronicznie i moc 400, 420, 440, 470 KM. Polecić można wersję 420-konną, która wciąż relatywnie mało pali (o około 1-2 l mniej niż podobne Volvo FH12), zapewniając przy tym dobre osiągi. Gdy należycie obchodzimy się z silnikiem, powinien on wytrzymać do naprawy głównej od 1,5 do 2 mln km. Niestety często zanim to nastąpi, zdarzają się urwane wałki rozrządu. Skrzynie biegów produkcji Scanii po dużych przebiegach miewają problemy z synchronizatorami.
Scania do transportu dalekobieżnego (oznaczenie L) ma zazwyczaj największe kabiny R (CR19 i CR19 Topline). Godna polecenia jest szoferka Top-line, której wewnętrzna wysokość wynosi aż 228 cm. Pneumatyczne zawieszenie kabiny na polskich drogach miewa różnorakie problemy: raz zawiedzie zawór poziomujący, innym razem stabilizator.
Wśród pozostałych mankamentów trapiących 124 wymienia się dość szybko zużywające się łożyska piast i urwane zęby tylnego dyferencjału (tylko wersje z retarderem). Części są łatwo dostępne, jednak pojazdów w dobrym stanie jest coraz mniej, przed zakupem wymagane są więc dokładne oględziny pojazdu, w tym ramy, której zdarzało się mocno korodować.
Niski apetyt na paliwo przy wystarczającej mocy 420-konnego silnika. Duży wybór tanich części zamiennych. Duża topowa kabina. Wystarczająca moc popularnej 420-konnej odmiany silnika.
Minusy
Coraz dłuższa lista defektów. Coraz mniej aut w dobrym stanie. Maksymalnie tylko norma Euro 3. Korozja ramy.
Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- Radzę skrócić interwały między wymianami oleju silnikowego, najlepiej do około 30 tys. km. Olej w skrzyni biegów i w tylnym moście powinno się wymieniać co 100 tys. km. Koniecznie omijać trzeba także podejrzane stacje paliw. Generalnie Scania ma dość prostą budowę i z jej naprawą może poradzić sobie niemal każdy mechanik, co w połączeniu z niskimi cenami części czyni z niej pojazd tani w utrzymaniu, tym bardziej że w wersji 124 zużywa niewiele paliwa.
Fabryczne dane techniczne
Scania 124 L 420 ciągnik siodłowy 4x2 Volvo FH12 420 ciągnik siodłowy 4x2
DMC zestawu techn. / administracyjna 44.000 / 40.000 kg 44.000 / 40.000 kg
Masa własna 7.100 kg 7.400 kg
Rozstaw osi 3.700 mm 3.700 mm
Poj. silnika / cylindry 11,7 l / R6 12,1 l / R6
Moc maksymalna 420 KM 420 KM
przy obr/min 1.700-1.800 1.800
Maksymalny moment obrotowy 1.950 Nm 2.000 Nm
przy obr/min 1.050-1450 1.200
Skrzynia biegów ręczna 12 + 1 ręczna 12 + 1
Ceny netto nowych części w autoryzowanych serwisach
Scania 124 L 420 4x2 z 2003 r. Volvo FH12 420 4x2 z 2003 r.
Chłodnica 2.800 zł 3.500 zł
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) 4.100 zł 4.800 zł
Klocki hamulcowe 980 zł / oś 900 zł / oś
Reflektor przedni (normalny) 800 zł 2.000 zł
Filtr oleju 90 zł 368 zł
Filtr powietrza 60 zł 360 zł
Ceny części używanych - giełda w Gliwicach
Scania 124 L 420 Volvo FH12 420
Reflektor 200 zł 350 zł
Zderzak przedni 500 zł 600 zł
Szyba czołowa 800 zł 700 zł
Chłodnica 750 zł 900 zł
Przykładowe oferty na rynku wtórnym (styczeń 2009 r.)
Rocznik Scania 124 L 420 ciągnik siodłowy 4x2 Volvo FH12 420 ciągnik siodłowy 4x2
przebieg (tys. km) - cena netto przebieg (tys. km) - cena netto
2002 800 - 105 tys. zł 800 - 100 tys. zł
2002 740 - 108 tys. zł 900 - 110 tys. zł
2003 600 - 116 tys. zł 750 - 112 tys. zł
2003 640 - 112 tys. zł 690 - 115 tys. zł
2004 350 - 125 tys. zł 600 - 120 tys. zł
2004 377 - 119 tys. zł 350 - 125 tys. zł
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.